Vyzkoušeli jsme Teslu Model X, Model 3 dorazí asi za 2 roky

Vyzkoušeli jsme Teslu Model X na vlastní kůži a naše dojmy sdíleli celý den skrze Facebook. Celou akci pořádalo rakouské zastoupení Tesly v čele s ochotnými prodejci futuristických elektromobilů. Při jízdě nám byla podstatná část funkcí vysvětlena, povídali jsme si o rozvoji Tesly u nás a také o tom, jak se Čech dostal k práci do Rakouska pro americkou automobilku.
Přivítání v Tesla stylu
Hned jak jsme dorazili na Orlík nás přivítala soukromá Tesla Model S majitele objektu, od které se odrážely sluneční paprsky. Po chvíli přijeli k nabíjecí stanici do areálu i zástupci Tesly z Rakouska s vrcholovými modely automobilky. Jako první jsme si všimli stříbrného Modelu S P100D s typickými černými koly připomínající turbínu. Za ní jel černý Model X P100D, o který byl největší zájem ze stran účastníků. Řekneme vám, že toto auto budí na silnici větší respekt než Land Rover a další obrovská auta dohromady. Obě si to zamířily k první zásuvce, kterou uviděli. K dispozici byla klasická 32A.
První živý přenos
Po prvním rozkoukání jsme pro vás na Facebook stránce zahájili živý přenos z akce, kde jsme ukázali oba kousky u nabíječky a řekli si základní informace. Poté jsme duo elektromobilů poctivě natočili a nafotili, abyste z celého dne měli maximum. Ani jsme se nenadáli a odbyla desátá hodina. V tu chvíli jsme byli osloveni, abychom nastoupili do Modelu X (180 000 euro na čtyřech kolech). Po ukápnuté slze štěstí se nasedalo a prodejce začal vysvětlovat, jak uvést vůz do chodu. Poté byl čas vyrazit!
Vyzkoušeli jsme Teslu Model X
První části jízdy se chopil kolega Petr. Dveře vozu si otevřel pouhým zmáčknutím kliky. Po usazení a menším zaváhání s páčkou automatu jsme byli připraveni – testovací jízda Modelu X P100D mohla začít. V tu chvíli jsme zapnuli další živý přenos a celou zkušenost s vámi sdíleli. Vyzkoušeli jsme Teslu Model X i v menším terénu, respektive polní cestě. Neskutečně hrbolatá vozovka není pro vůz s 22″ koly zrovna ideální, nicméně i s tím si Tesla dokázala poradit. Jelikož si pamatovala, že touto cestou již v minulosti jela a vozovka byla nerovná, automaticky před vjezdem zvýšila nápravu tak, abychom měli co nejvíce komfortní jízdu. To nám elektromobil oznámil na digitální přístrojové desce.
Veškeré ovládání skrze velký tablet
Vyzkoušeli jsme Teslu Model X včetně 17ti palcového středového displeje, který oznámil informaci o zamknutí dveří. Prodejce na sedadle spolujezdce ihned dodal, že kompletně celý displej můžeme za jízdy ovládat. Na hlavní stránce jsme v horní polovině měli detailní mapu s trasou, kterou se chystáme jet. V dolní polovině byla na výběr hudba ze serveru Spotify, která je díky neustálému připojení vozu k internetu dostupná. Stejný displej najdeme jak v Modelu S, tak Modelu X. V připravované novince Modelu 3 už najdeme displej větší, podle informací bude mít až 23 palců. Bližší informace nám dát nemohl, ty podléhají utajení a budou zveřejněny až při představení vozu. Nicméně první kvalitní fotky jsme vám již poskytli.
Převážet Teslu z USA do Čech není dobrý nápad
Dále jsme si povídali o tom, zda se vyplatí dovést Teslu 3 přes oceán k nám do Čech. Podle jednoduché matematiky jsme došli k závěru, že bude naprosto nejlepší si počkat. Proč jsme se o tom vlastně bavili? Předobjednávek na Model 3 je více než 500 000 a tak je nereálné, aby se do České Republiky první „lidový“ Tesla elektromobil dostal dříve než za 2 roky. Navíc pro USA i Evropský trh je vůz trošičku jiný a liší se v náhradních dílech. Nezacházeli jsme do detailů. Myslíme, že to má co dočinění se zákony, výrobním procesem a stylem nabíjení.
Jak se Čech dostal do Tesly?
Ochotného prodejce pana Hasalu jsme také museli trošku vyzpovídat. Zajímalo nás, jak se dostal do tak velké firmy – zvlášť, když Tesla nemá v Česku oficiální zastoupení. Dostali jsme v podstatě jednoduchou odpověď. Dominik Hasala založil firmu Electric Park, která začala s americkou automobilkou spolupracovat jako jedna z prvních v ČR. Skrze tuto společnost dodali více než padesát Tesel českým zákazníkům. Po takovém úspěchu byl další logický krok přestup pod křídla Tesly – ti potřebovali člověka, který český trh zná a orientuje se v něm. Od té doby má na starosti zejména českou a slovenskou klientelu. O tom, jaké to je pracovat pro lídra trhu na poli elektromobilů se vyjádřil s humorem.
Je to výzva, která stojí za to, byť spím podstatně méně než kdykoliv předtím :).
Nabíjení na Superchargeru zdarma?
Při jízdě zpátky jsme se zeptali na to, co naše čtenáře poslední dobou velmi zajímá. Téma Superchargerů je jedna z věcí, které jsou na Tesle kontroverzní a některým automobilkám moc nevoní. Dominik Hasala zmínil, že některé vozy mohou mít nabíjení zcela zdarma navždy. Dříve, když si klient objednal vůz, mohl si zároveň koupit doživotní neomezené nabíjení – to stálo zhruba 4000 až 5000 euro. Poté se obchodní model změnil. Do 15. ledna tohoto roku měli všichni zákazníci automaticky neomezené nabíjení, které bylo vázáno na VIN vozu. To znamená, že Tesla se mohla přeprodat klidně 10 krát a stejně by disponovala nabíjením zdarma.
V současné době je neomezené superchargerování možné pouze skrze referral kód – to znamená, že vás musí doporučit současný majitel Tesly. Pokud si přes jeho kód koupíte vůz, dostanete slevu 1000 euro a navíc neomezené nabíjení. Toto zvýhodnění není nově spojeno s VIN kódem vozu, ale přímo s majitelem. Pokud tedy auto prodáte, superchargerování zdarma nebude u vozu dostupné. U chystaného Modelu 3 se nabíjení vždy bude platit.
Jak je to s autopilotem?
Řeč padla i na používání autopilota v českých podmínkách. Vyzkoušeli jsme Teslu Model X i s autopilotem? Ne, měli jsme růžové brýle. Dominik Hasala nás okamžitě vyvedl z omylu. Celkově tento způsob řízení bez asistence řidiče není spuštěno nikde díky zákonům. Zatímco v Kalifornii a dalších státech se již o této věci debatuje, na Slovensku nebo u nás ve vládě nepadlo slovo. Tesla má všechno připraveno pro spuštění autonomního řízení – jak software vozu, tak hardware.
Krátká závěrečná prohlídka vychytávek
Jakmile skončila testovací jízda Modelu X P100D, začali jsme naši prohlídku v kufru. Jako první nám pan Hasala ukázal prostorné dvojité dno, do kterého se pohodlně vlezou všechny nabíjecí kabely. Jak na Supercharger, tak redukce – například pro Mennekes. Pokud takový prostor nestačí, lze jedním stisknutím tlačítka sklopit třetí řadu sedaček. Jsou do dvou sekund složeny, nežertujeme. Do třetí řady nastoupíte velice jednoduše – stačí, když stisknete tlačítko na sedačce v druhé řadě a ona se již sama posune, abyste měli dostatek místa na vstup. V zadní části pro pasažéry nově najdeme další USB porty pro veškerá zařízení a vysunovací držáky na pití, které jsou elegantně schované. Jediné manuální tlačítko, na které jsme přišli během prohlídky bylo od přihrádky spolujezdce.
Vyzkoušeli jsme Teslu Model X a byla naprosto úžasná. Ještě jednou mockrát děkujeme za pozvání a doufáme, že se znova uvidíme při dalších příležitostech. Například při otevření Tesla showroomu v Praze.