Generální ředitel automobilky Volvo, Hakan Samuelsson, se vyjádřil poměrně jasně – skončíme s diesely, začneme vyrábět elektromobily! Potvrdil tím, že současná generace dieselových motorů je i poslední. Zároveň uznávají, že cestu pro produkci elektromobilů vydláždila Tesla. Nicméně věří, že na trhu se najde dostatek místa i pro švédskou automobilku s tradicí.
Volvo se řídí heslem – risk je zisk
Ačkoliv se to možná na první pohled nezdá, rozhodnutí kompletně useknout velkou část produkce dieselů za pár let je i u takové automobilky riskem. Díky downsizingu se už zbavili pětiválcového motoru D5 a všechny nové budou čtyřválce s objemem do dvou litrů. Do roku 2023 budou stále motory upravovat tak, aby dokonale odpovídaly emisním normám. Poté už diesely v produkci nenajdeme.
[alert-note-svetandroida title=“Zajímavost: “ icon=“wheel“]Velmi úspěšný řadový vznětový pětiválec D5 se poprvé objevil v sedanu S60 a později v prestiznějším S80 roku 2001.[/alert-note-svetandroida]
Přísné normy emisí se automobilce nevyplatí
Vůbec tím hlavním důvodem, proč se Volvo chystá k tak radikální změně jsou emise oxidu dusíku. Stále přísnější normy nutí automobilku investovat obrovské peníze do zdokonalování motorů, to se však z finančního hlediska nemůže dlouhodobě vyplatit. Do dvou let se dočkáme plného vývoje elektromobilů a plug-in hybridů, který bude postupně přerůstat vývoj dieselů.
První elektromobil bude z Číny
Prvního elektromobilu se nejspíš dočkáme za dva roky. Protože má Volvo nového vlastníka, automobilku Geely, produkce kompletně celého vozu se přesune do velké fabriky v Číně. Cenově by mělo auto na baterky konkurovat Modelu 3 od Tesly, jehož startovací cena bude 35 000 dolarů (820 000 Kč). Celkový dojezd je diskutabilní, počítá se však s alespoň 400 kilometry. To by zhruba odpovídalo 100 kWh baterii, o které Volvo mluvilo v rámci svých plánů. Jako první by měl vstoupit na trh v USA a poté do celého světa.
S největší pravděpodobností použije Volvo platformu MEP (Modular Electrification Platform). Nabízí totiž široké spektrum využití a úprav. Teoreticky by pak výkon vozu mohl být od 100 kW po 500 kW. Pro auta s hybridním pohonem využijí platformu CMA (Compact Modular Architecture), pro kterou automobilka použije benzínové třívalce s malými 10 – 15 kW elektromotory.
Prvního hybridu se dočkáme za rok
První oznámený hybrid nové generace automobilky bude malé SUV XC40 s benzínovým tříválcem doplněným o 55 kW elektromotor. Baterie by měla mít kapacitu 9,7 kWh. To sice není žádná sláva, nicméně XC40 dokáže čistě na energii dojet až 50 kilometrů. Na vydařený design konceptu se můžete podívat v následujícím obrázku.
Těšíte se na novou éru automobilky?
Zdroje: insideevs.com, electrek.co