Malý Volkswagen e-Up se dostává na výsluní elektromobilů

Nový Volkswagen e-Up je elektromobil s dobrými prodejními čísly a jeho výskyt u nás roste. Městský prcek projede hustou dopravou rychle a s elegancí nulových emisí. Elektrifikovaná verze nabídne navzdory malému vzrůstu prostorný interiér, který se dokonale hodí na odkládání nákupu. K zahození není ani celkový výkon, se kterým budete z křižovatek pryč vždy jako první. Pojďme si blíže prohlédnout nákupní tašku od německé automobilky a zhodnotit, zda se za udávanou cenu ještě vyplatí.
Obsah článku o Volkswagen e-Up
Nadchne vás Volkswagen e-Up svou kompaktností?
Elektrické provedení vozu se zase tak moc neliší od toho se spalovacím motorem. Hlavní změna je samozřejmě pod karosérií, kde místo benzínového prcka najdeme elektromotor o síle 60 kW a v podlaze menší Li-Ion baterii. Na tu dokáže podle oficiálních dat ujet zhruba 160 kilometrů, nicméně v reálném provozu počítejte spíše s hodnotou okolo 100 km. Nabíjení dokáže být někdy pěkná nuda a to platí i u Volkswagen e-Up. Z klasické zásuvky dobijete auto za 9 hodin, nicméně z DC stanice zvládnete doplnit kapacitu na 80% za 30 minut.
Volkswagen e-Up si je na rozdíl od benzínového brášky mnohem více jistý v kramflecích. Tomu vděčí zejména elektromotoru, který dokáže instantně zrychlit na povel. Nejde tedy o žádnou pomalou odezvu a pár sekundovou nudu, kterou by ukončil hučící motor ve vysokých otáčkách. Dechberoucí jízdu nečekejte, e-Up zvládne zrychlit z 0-100 km/h za 12,4 sekundy. Na papíře to vypadá jako vysoké číslo, ale u semaforů budete za rychlíka.
Jakožto čistě elektrické auto to nemá na bojišti s konkurencí jednoduché. Mezi jeho hlavní rivaly patří zejména Nissan Leaf a BMW i3, kteří trh do jisté míry ovládají. Svou cenou v základní výbavě se VW e-Up řadí na poslední příčku, nicméně výslednou cenovku lze snadno navýšit rozšířením výbavy. Tu má oproti konkurenci více bohatou a každý zákazník si přijde na své. Stejně jako běžný Up, i elektrifikovaný vůz dostal v roce 2017 řadu vylepšení. To zahrnuje například nová přední světla, design sedaček nebo upravený infotainment systém. Ten vyniká svou obrazovkou s vysokým rozlišením, za které by se nemuselo stydět ani auto vyšší střední třídy.
Pokud si odmyslíme větší displej na přístrojové desce, kde e-Up dojezd ukazuje, jedná se o opravdu identický model s ostatními motorizacemi. Aby ospravedlnili vyšší cenu, do základní výbavy přidali vyhřívaná přední sedadla, klimatizaci, automatické stěrače a pár bezpečnostních prvků. Jestli tedy kývnete na přemrštěnou cenovku, dostanete vůz, který je zábava řídit. Musíte však patřit mezi lidi, kteří mají nabíjecí stanici po ruce.
Slabší elektromotor nemusí být nutně nevýhoda
I když Volkswagen e-Up váží o zhruba 200 kg více než běžný model, jeho mrštnost a reakce na plyn jsou mnohem lepší. Nemáte šanci postřehnout, že sedíte v o tolik těžším autě. Přesné řízení zajišťuje dobře seřízený volant. Díky němu se e-Up nebojí vrhnout do ostřejších zatáček a slalomů. To z něj dělá mnohem zábavnější vůz. Zde už neplatí, že slabší auto nemůže být na silnici skvělé.
Elektrifikovaný Up dokáže zrychlit na stovku za 12,4 sekundy, což z něj dělá nejrychlejší motorizaci ve své řadě. Na cestě se zdá ještě mnohem rychlejší, hlavně kvůli schopnosti ostré jízdy. Elektromotor nabídne výkon 60 kW, čímž stačí na běžnou dopravu ve městě. Pozor si akorát dávejte na příliš častou akceleraci, protože se dost výrazně projeví na celkovém dojezdu.
Obrovskou výhodu přináší rekuperace energie, díky které výrazně ušetříte brzdové destičky. Pokud sešlápnete nohu z plynu, okamžitě nastupuje rekuperace. To znamená, že auto bude mírně zpomalovat, čímž se vytvoří energie, která se následně uloží zpátky do baterie. Naučit se tedy úspornou jízdu bude nejen zábava, ale i nutnost. Chcete přeci vymáčknout ze svého auta maximum.
Interiér e-Up podcenil, zachrání jej příplatky?
Krom výměny statusu baterie se stavem paliva v infotainment systému se téměř nic v interiéru nezměnilo. Volkswagen e-Up přichází v základní výbavě s klasickými funkcemi, které jsou dnes standardem. Jako příklad můžeme uvést satelitní navigaci a tempomat. Pokud zabrousíte do ceníku příplatkové výbavy, nebudete se stačit divit. VW svůj elektromobil dokáže přeměnit k nepoznání.
I když lze volant nastavovat pouze nahoru a dolů, díky skvěle polohovatelné sedačce se budete cítit jako doma. Auto je dobře ovladatelné, čemuž vděčíme kompaktním rozměrům. Oceníte i lehké nastavení volantu, a tak bude jízda o to příjemnější. V interiéru pocítíte minimum otřesů. Když najedete na nerovnost nebo menší díru ve vozovce, skrze chytré odpružení se nestane nic hrozného.
Jak už to bývá u elektromobilů zvykem, i e-Up běží naprosto potichu. Elektrický motor neuslyšíte hučet za žádných okolností. Ve vyšších rychlostech zaznamenáte pouze typický zvuk proudění vzduchu a točící se pneumatiky. S odhlučněním si hlavu lámat nemusíte, VW udělalo pořádný kus práce, a tak budete mít v interiéru naprostý klid.
Koupí elektromobilu ušetříte velké peníze
Na začátku jsme zmínili, že německý koncern udává celkový dojezd nějakých 160 kilometrů. To by mělo bohatě stačit na nákupy, cesty do práce nebo odvezení dětí do školy. Hodnoty se dají porovnat s rivalem Renault Zoe, který se u nás oficiálně neprodává. Ten však nabízí i variantu s větší baterií. Co se týče nabíjení, tak se pokoušejte doplňovat energii hlavně v noci, kdy je proud nejlevnější. Minimalizujete tím náklady, které jsou už tak malé.
Mějme však neustále na paměti, že dojezd auta se vždy liší v závislosti na prostředí. Pokud nastane Ladovská zima, rozhodně nepočítejte se zmíněnými 160ti kilometry. V praxi se bude číslo pohybovat okolo 90ti kilometrů. V létě byste se mohli dostat na hranici 120 kilometrů, možná o něco více. Je potřeba brát také v potaz různé funkce, které máte zapnuty. Například vyhřívání sedaček, topení, klimatizace a další. To vše ovlivní celkový dojezd auta na baterky.
Jaká je Volkswagen e-Up cena v Česku?
Přecházíme nejspíš k tomu nejbolestivějšímu bodu v našem článku. I když se jedná o opravdu povedený městský elektromobil, musíme sundat růžové brýle a podívat se pravdě do očí. Elektrifikovaná verze Up v základu stojí šílených 639 900 Kč! To je skoro třikrát tolik, co stojí klasický model s benzínovým motorem a manuální převodovkou. Stojí tedy opravdu za zvážení, zda nesáhnout po konkurenčním voze. Abyste si udělali lepší obrázek, tak jsme vám hlavní specifikace vypsali do tabulky.
Výkon | Zrychlení (0-100 km/h) | Baterie | Dojezd | Spotřeba – 100 km |
---|---|---|---|---|
60 kW | 12,4 s | 18,7 kWh | 160 km | 11,7 kWh |
Kladete si otázku, zda existuje Volkswagen e-Up bazar? Odpověď je ano, nicméně v současné době se dočkáte maximálně hořkého zklamání. V oficiálním bazaru německého koncernu momentálně nabízejí pouze téměř nový kus a žádné ojetiny s vyšším nájezdem kilometrů. Ta samá situace nastává i u dalších bazarů a inzertních serverů. Pokud chcete použitý kus, doporučujeme se obrátit přímo na německý trh.
Připadá vám cena vozu e-Up přestřelená?
Zdroje: images.hgmsites.net, youtube.com, volkswagen.cz, theguardian.com