Volkswagen e-Golf očaruje svou jízdou a praktičností

Německý elektromobil Volkswagen e-Golf je čerstvý závan vzduchu na náš automobilový trh. Tento rok jsme se dočkali několika vylepšení, která posunují vůz zase o úroveň dál a hrdě stojí proti své silné konkurenci. Myslíte si, že německá automobilka svůj výtvor na baterky připravila do nehostinné džungle rivalů správně? Odpověď na tuto a další otázky se dozvíte v dnešním článku, kde si rozebereme veškeré aspekty povedeného auta.
Obsah článku o Volkswagen e-Golf
S Volkswagen e-Golf nešlápnete vedle
První elektrický koncept od Volkswagenu jsme měli šanci vidět v roce 2009, kdy slavnostně představili tehdy připravovaný e-Up. Opravdoví znalci pak znají i model NILS, což bylo vozítko pouze pro jednoho. V podstatě takový Renault Twizy, akorát výraznější na pohled. Historie napovídá, že Volkswagen e-Golf nemá žádného svého právoplatného předchůdce, který by jakkoliv určoval směr vozu. Můžete namítat, že modelový rok 2017 je v podstatě již druhá řada, nicméně německá automobilka to tak nevidí. Golfík si tedy vzal ponaučení z předchozích konceptů a vydal se po své dráze.
To, že si vybrali zrovna platformu Golfu pro elektrifikaci není náhoda. Zvolení jejich vůbec nejprodávanějšího modelu bylo chytrým řešením, protože s jeho konstrukcí mají neuvěřitelné zkušenosti. Tím pádem mohlo jít více peněz do vývoje elektromotoru, baterie a technologií. Co se tedy týče stavby vozu, tak e-Golf má stejné rozměry jako ostatní předchůdci se spalovacími motory. Dokonce i prostor v autě je téměř totožný díky šikovně umístěné Li-Ion baterii. Nabízí tedy stejnou úroveň praktičnosti. Dokonce v továrně sjíždí ze stejné výrobní linky, akorát s minimálními kosmetickými úpravami.
Největším rozdílem je pochopitelně motorizace. Na rozdíl od minulých generací má ‚‚pod kapotou‘‘ synchronní elektromotor. Ten dokáže lehce vyprodukovat 99 kW při maximálním točivém momentu 270 Nm. Což v porovnání s rivaly nejsou velká čísla, nicméně vůz nebyl stvořen k trhání asfaltu. Elektromotoru posílá příkazy jednostupňová převodovka, která byla vyvinuta přímo koncernem.
Pro lepší držení auta na silnici je celá Li-Ion baterie přimontována k podlaze, čímž Volkswagen e-Golf získává dokonalé těžiště. Výrobce aut tvrdí, že celá baterie je čistě jejich práce, nicméně jsou místa, kde ani jejich kapacity nestačí. Všechny moduly v akumulátoru pochází od firmy Panasonic, která vyrábí baterky i pro Teslu. Energie v nich je uložena ve stejnosměrném proudu, ta se následně převádí na střídavý proud kvůli funkčnosti elektromotoru. Celková kapacita činí 24,2 kWh a skrze klasickou 230V zásuvku dobijete auto za 13 hodin.
Léty prověřený interiér zůstává téměř stejný
Jakmile do elektromobilu Volkswagen e-Golf sednete, okamžitě poznáte jeho typické znaky. Krom pár tlačítek u automatické převodovky navíc a mírně upravené přístrojové desce není v autě nic, co byste neznali z předchozích generací. Asi největší změnou je otáčkoměr, který technici z koncernu udělali lehce zvláštně. Na jedné polovině najdeme status rekuperace energie a na druhé počet otáček elektromotoru. Prostředí tedy nemůže být více jasnější.
Všechny tyto aspekty znamenají, že elektrický Golf dokonale zapadá do třídy rodinných hatchbacků. Je tedy téměř nemožné, abyste se necítili za volantem jako doma. To samé platí i pro cestující na zadních sedadlech, kde mají spoustu prostoru na nohy a odložené věci. Auto je také velmi dobře vybaveno, ve standardní verzi najdete dvouzónovou klimatizaci, parkovací senzory, satelitní navigaci a dokonce můžete pár funkcí ovládat gesty.
Navigace Volkswagenu je lehká a praktická
Navigační systém je snadný a naučíte se s ním během několika hodin za volantem. V dnešní době je samozřejmostí zabudovaná online mapa s nabíjecími stanicemi, které jsou momentálně aktivní. Co bychom vytkli, tak detaily jednotlivých stanic by mohly být více propracované. Snad se dočkáme aktualizace, která to umožní. Naopak chválíme plánování trasy – navigace snadno vypočítá nejbližší cestu a provede vás těmi nejrychlejšími nabíječkami tak, abyste nemuseli čekat příliš dlouho.
Je dobré vědět:
Až budete u nabíječky, tak díky kombinovanému nabíjecímu systému (CCS) nemusíte tolik řešit konektory. VW e-Golf je vybaven jen jednou zásuvkou, kterou zapojíte buď doma nebo na CCS stanici.
Základní verze multimediálního systému v autě je skvělá. Napojení chytrého telefonu trvá chviličku a funguje bez problémů, konektivita skrze Bluetooth nebo USB je samozřejmostí. Super je i repro soustava, díky které si muziku opravdu vychutnáte. Dotyková obrazovka o úhlopříčce 24 centimetrů má překvapivě dobré barvy a rychle reaguje na dotyk.
Jediné, co lehce utrpělo kvůli přechodu na elektrický pohon byl zavazadlový prostor. Díky eliminaci dvojitého dna přišel kufr o zhruba 39 litrů, což není zrovna málo. Nicméně Volkswagen e-Golf stále disponuje krásným obsahem 341 litrů, čímž přeskočil třeba klasickou verzi Fordu Focus.
Jak je na tom e-Golf 2017 s výkonem?
Elektromotor je při jízdě tichý a vyčnívá z běžných standardů dnešních aut na baterky. Většina elektroaut mají při akceleraci hvízdavý zvuk, který se lehce podobá roztáčející se turbíně. I Volkswagen e-Golf má podobný zvuk, nicméně pouze v nízkých rychlostech. Jakmile dosáhnete nad určitou rychlost, turbína zmizí a je přerušována točícími se koly a větrem.
Jakmile přiškrtíte plynový pedál, nečekejte dechberoucí zrychlení. Elektrický Golf se ladně rozjede a jasně dává najevo, že není ten typ auta. Není se ani čemu divit, protože oproti svým konkurentům a ostatním elektromobilům má slabý elektromotor. To dává na druhou stranu řidiči vozu pocit bezpečí a pohodlí, který od německé automobilky známe. Na dálnici se chová přesně tak, jak bychom očekávali. Díky jednostupňové převodovce je reakce na plyn pomalá a při vyšší rychlostech si dobře rozmyslete, zda se vyplatí předjíždět.
Velkým plusem pro e-Golf je řešení rekuperace energie, kterou nám nabízí pohonná jednotka. Vůz vám dovolí si vybrat mezi tím, zda vůbec rekuperovat chcete nebo ne. Čím více se seznámíte se správným výběrem módu, tím bude spotřeba auta na baterky nižší. Možnost nastavení těchto funkcí přidává něco navíc k požitku z jízdy a lehce tak přebijete efektivitu rivala BMW i3.
Jízdní vlastnosti vás nějak neohromí
Díky nízkému těžišti je Volkswagen e-Golf v zatáčkách sebejistý a určitě drží na silnici lépe než průměrné hatchbacky. Jeho velkou výhodou je přesné řízení, nízký náklon a preciznost, s kterou dokáže operovat při nízkých a středních rychlostech. Provozní náklady jsou také nižší než u většiny jeho rivalů se spalovacím motorem, kteří se soustředí na dlouhé cesty s nízkou spotřebou.
Kličkování s autem není něco, co byste dělali každý den. Pokud si však někdy s e-Golfem vyzkoušíte ostřejší jízdu skrze slalom kuželů, určitě budete nadšení. I přes všechny ty úpravy a elektromotor je to ten starý dobrý Golf, který je ve vývoji spoustu let a má vychytané téměř všechny mouchy.
Kdyby jste měli chuť vyjet na trať s elektrickým Golfem, doporučujeme nemít velké oči a spíš se držet při zemi. Díky chybějícímu výkonu německý elektromobil ztrácí nad ostatními elektromobily. Není to kvůli šasi ani aerodynamice, ty jsou na správné cestě. Za pořizovací cenu nemůžeme čekat karbonová vlákna ani ploutve z BMW i8. Zlákejte raději ostatní majitele elektromobilů na slalom.
Větší nerovnosti na silnici snadno rozptýlí jinak klidnou jízdu. Nechceme tím říct, že by celkově jízda byla nějak špatná. Naopak, s menšími nerovnostmi, které jsou typické pro Česko se vyrovná Volkswagen e-Golf s grácií. Najetí na větší díru se rovná instantnímu otřesení celého interiéru a rozlití pití dětmi na zadních sedačkách.
Jaký má e-Golf dojezd?
Elektrické auto se neobejde bez kompromisů, bohužel. Jedním z nich je i celkový dojezd, kterým e-Golf disponuje. Na oficiálních stránkách uvádí, že nejnovější verze dokáže ujet až 300 kilometrů podle Nového evropského jízdního cyklu (NEFZ). V praxi je číslo naprosto odlišné, čímž se auto řadí mezi elektromobily s opravdu nízkým dojezdem. Při velice lehké noze dokážete ujet nějakých 200 kilometrů a to ještě záleží na tom, co vše máte ve vozu zapnuto a jakou cestou jedete. Ve výsledku se klidně může stát, že ujede 140 kilometrů a budete muset dobíjet.
Volkswagen e-Golf cena v Česku
Nový elektromobil od německé automobilky lze momentálně získat pouze v jedné verzi. Ta stojí v základní výbavě od 959 900 Kč, což je na rodinný hatchback poměrně slušná suma. Samozřejmostí jsou pak různé stupně výbavy a další vychytávky, které si ke svému autu můžete dokoupit. Doporučujeme při koupi vozu uvažovat o příplatkovém asistenčním paketu (15 400 Kč) a sledování mrtvého úhlu (8 000 Kč). Dostupné základní specifikace jsme vám dali přehledně do tabulky.
Výkon | Max. rychlost | Zrychlení 0-100 km/h | Dojezd | Spotřeba (100 km) |
---|---|---|---|---|
99 kW | 150 km/h | 9,6 s | 200 km | 12,7 kWh |
Volkswagen e-Golf je jeden z nejlepších elektrických hatchbacků, které jsou momentálně na trhu. Má téměř vše, co byste od rodinného auta mohli potřebovat a přitom je to ‚‚starý dobrý‘‘ Golf, který si prošel léty inovací. Nesnaží se být něčím novým a zcela unikátním, naopak sází na praktičnost, osobitost a to, že jej každý zná. To se nám hodně líbí. Jde totiž o protipól konkurence BMW i3, který se zase snaží dostat do povědomí unikátní platformou a designem. Za nás dostává palec nahoru a vřele jej doporučujeme.
Pořídili byste si VW e-Golf?
Zdroje: volkswagen.cz, youtube.com