Menu

Může být Tesla Model X nejlepším elektrickým SUV?

Tesla Model X

Kompaktní Tesla Model X je jeden z nejlépe se prodávajících elektromobilů na současném trhu. Velký bráška Modelu S má do budoucna předpoklad stát se nejvíce prodávaným SUV na světě díky praktičnosti a využitelnosti. Jediné, co může bránit tomuto cíli je příliš vysoká cena. Model X v podstatě ztrácí jen minimum svého výkonu na úkor velké hmotnosti, což je obrovský prodejní argument při rozhodování mezi ním a Modelem S. Kompromis je v tomto případě naprosto minimální.

Ve vozu je spousta volného místa a naprosté ticho, které je přerušováno pouze tichým zvukem pneumatik. To znamená pohodlné cestování, zvlášť na dlouhé vzdálenosti. Model X určitě není pro lidi, kteří touží po zvuku burácejícího motoru a mají příliš velké požadavky na dojezd. Pokud vše akceptujete a uvažujete o drahém SUV, toto auto může být přesně pro vás.

Tesla Model X láme rekordy

Tesla Model X je vůbec první elektrické SUV, které se dostalo na americký trh a okamžitě vzbudilo velký rozruch v automobilových kruzích. Celé auto je postaveno na stejné platformě jako Model S, což později Elon Musk označil za velkou chybu. Tu prý už u dalších aut nehodlá zopakovat. Nejslabší verze, která se dá momentálně pořídit, je 75D. Ta disponuje 75 kWh baterií a pohonem všech kol. Naopak ta nejsilnější a nejdražší nese označení P100D a stovku zvládne pod 3 sekundy! Je to zároveň nejrychlejší SUV planety. Jediné rozdíly mezi těmito auty je výsledný výkon a dojezd, kterým disponují. Poté samozřejmě cena, která jde do milionů korun.

Tesla Model X v akci

Šílené zrychlení je špička ledovce

První, co vám většina majitelů Tesly řekne, je určitě neuvěřitelná akcelerace. To samé platí jak u Modelu S, tak Modelu X. Díky elektromotoru, který dokáže vyslat instantně nejvyšší možný točivý moment vás auto zatlačí pořádně do sedaček a vy se modlíte, abyste z jízdy vyvázli bez nevolnosti. Nejslabší 75D vystřelí z 0-100 km/h za šílených 4,9 sekundy. Ptáte se, jak je na tom P100D? Oficiálně Tesla uvádí, že jejich nejsilnější model dokáže zrychlit na stovku během 2,9 sekundy, nicméně na síti YouTube najdete videa i s kratším časem. Na několika tunové auto je tohle neskutečný výkon. Je to také důvod, proč se Tesla tak proslavila.

Slavné supersporty mají často mnohem vyšší časy a je až neuvěřitelné, jak dokáže těžké SUV zrychlit za tak krátkou dobu. Co vám však čísla neřeknou jsou pocity, které máte při takovém zrychlení. Čekali byste, že vás pohltí sedadlo jako v jiných autech, nicméně až takový extrém se nekoná. Ano, akcelerace je značná, ale ne dechberoucí. Za to můžeme poděkovat zejména nízkému těžišti, které má vůz kvůli umístění baterie v podlaze. Zároveň naprosto chybí určité drama, hlavně pro nedostatek zvuku.

Takže zatímco čísla vypadají na papíře krásně, v realitě Model X není tak „zajímavý“. Co je naopak perfektní, tak předjíždění, zvlášť v nízkých rychlostech, je snadné a pohodlné. Ve vyšší rychlosti se auto chová jako normální, silné SUV. Podobně je na tom s řízením, kdy na svou velikost je přesné a jednoduché. Za to opět vděčíme chytře umístěné baterii. K dispozici je pochopitelně nastavitelná výška vozu, která se dokáže automaticky přizpůsobit aktuálním podmínkám na silnici.

Složitý objednávkový proces? Zapomeňte

Jelikož se jedná čistě o elektrické auto, nemůžete si v konfigurátoru zvolit žádný jiný pohon. Jediné možnosti, které vám nabídnou jsou – jak rychlý vůz chcete a jak daleko dojede. V dalších krocích objednávkového procesu si můžete navolit různé doplňky do výbavy, například počet míst k sezení nebo exkluzivní Bioweapon Defence Mode. Nemusíte se hned lekat, jde pouze o přemrštěný název pro vzduchový filtr.

Tesla Model X design studio

Na trhu existuje hned několik přímých rivalů, kteří nemusí být nutně na baterky a přesto konkurují vozu Tesla Model X. Mezi ty hlavní můžeme zmínit Audi SQ7 nebo Porsche Cayenne. Spousta zákazníků Modelu X přešlo právě z těchto nebo podobných aut potom, co si spočítali celkové náklady na provoz. Průměrné SUV si vezme alespoň 10 litrů paliva na 100 kilometrů, za to Tesla pouze 22,12 kWh. To znamená náklady zhruba 0,41 Kč na kilometr. Dalším důvodem je určitě bezpečnost, protože Tesla Model X získal historicky nejvyšší hodnocení v kategorii SUV.

Kde koupit Model X v Česku?

Elektromobily ze Silicon Valley ještě u nás nemají žádné výhradní zastoupení, najde se však hned několik prověřených míst, kde Model X koupit. Jako první bychom rádi zmínili největší internetový obchod Alza, který nedávno začal prodávat zbrusu nové vozy. Dalším showroomem, kde narazíte na elektromobily je Tesla Praha, kde se soustředí na luxusní auta s vysokou cenovkou.

Počítejte minimálně s investicí od 3 000 000 Kč a více. Ceny lze jen těžko určit, záleží na jednotlivém prodejci. Poslední možností je kontaktovat oficiální zastoupení Tesly v zahraničí, kde nakoupíte za ceny, které jsou pro celý svět stejné. Doporučujeme showroom v Rakousku, kde pracuje i Čech. Ten vám dokáže poradit rychle a profesionálně.

Jaké baterie jsou na výběr?

Jak jsme zmínili na začátku, tak plně elektrická Tesla Model X dává na výběr pouze rychlost a dojezd. Vybírat si můžete z verzí 75D, 100D a P100D. Nejslabší model ujede 380 kilometrů, 100D 470 kilometrů a nejsilnější P100D o zhruba 10 kilometrů méně než 100D. Všechny dostupné hodnoty jsme vám přehledně uspořádali do tabulky.

BaterieDojezdMax. rychlost0-100 km/h
75 kWh (75D)380 km210 km/h4,9 s
100 kWh (100D)470 km250 km/h4,7 s
100 kWh (P100D)460 km250 km/h2,9 s

Sokolí křídla upoutají pozornost kolemjdoucích

Na první pohled je Tesla Model X dílem designérů, kteří si potrpí na minimalismus. Stejně tak to má i Elon Musk, který se velice angažoval na vývoji. Dovolíme si však tvrdit, že celkový vzhled není až tak skvělý jako u sedanu Modelu S, na kterém je SUV postaveno. Určitě má něco do sebe, ale nesedne všem. Nepůsobí ani tak dojmem velkého SUV, více připomíná přerostlé MPV. Nicméně hodnotit vzhled je velice subjektivní záležitostí, a tak dáváme prostor vám, abyste vyjádřili názor.

Asi tím nejkontroverznějším detailem na celém vozu jsou tzv. Falcon Wings, které se otevírají směrem nahoru. Svou inspiraci k tomuto kousku vzali designéři ze slavných Gull-wing dveří, kterými disponoval kultovní Mercedes-Benz 300SL a pár dalších vozů. Je to velmi unikátní volba, která ze začátku nesla velkou dávku kritiky pro špatnou funkci. Po několika softwarových vylepšeních se zdá, že si majitelé přestali stěžovat a vše je vyřešeno.

Tesla Model X Falcon Wings

Jak je na tom Tesla Model X s praktičností?

Už sedan Model S je velice praktickým pomocníkem v dopravě, takže si představte o to větší Model X. Je mnohem více prostorný a tak velký, že pasažéři v třetí řadě sedadel musí na řidiče křičet, aby je uslyšel. Baterie jsou umístěny v podlaze společně s elektromotorem, a tak elektrické SUV disponuje kufrem vepředu i vzadu. Přední je menší a hodí se zejména pro nabíjecí kabely nebo tašky a do zadního naložíte téměř cokoliv. Navíc má dvojité dno, čímž se prostor ještě zvětšuje. Se sklopenou zadní řadou sedaček dostanete prostor 2180 litrů. Vybrat si také můžete, zda chcete pět, šest nebo sedm sedadel pro pasažéry. Počet míst k sezení není kompromisem vůči prostoru.

Věděli jste, že

…teprve nedávno Tesla přidala možnost třetí řady sedaček, aby vůz mohl pojmout až 7 lidí? Zároveň se nyní mohou jednoduše sklopit sedačky kompletně a tím se ještě zvětší prostor kufru.

Zmíněné Falcon Wings vypadají, že přichází přímo ze supersportu. Nicméně ve výsledku pomáhají Modelu X s praktičností. Na fungování potřebují jen velmi málo prostoru a díky senzorům se nemusíte bát, že narazí do vedlejších aut nebo stropu garáže. Otevírání dveří na parkovišti má své výhody, hlavně tím ušetříte dost času při nástupu a výstupu. Pokud by náhodou venku pršelo, můžete se pod dveřmi schovat. Vyšší lidé si musí dávat pozor, aby do sokolích dveří nenarazili hlavou.

Se svými rozměry budí respekt

Tesla Model X je dlouhá přes 5 metrů a 2,3 metrů široká, nicméně při jízdě se zdá ještě větší. Pozice za volantem je velmi příjemná a vždy budete mít přehled, co se děje na silnici. To samé platí o výhledu, který je díky panoramatickému čelnímu sklu téměř perfektní. Výška vozu je do jisté míry nastavitelná, nejníž lze jít na 132 mm a při špatné kvalitě silnice můžete auto zvýšit na 211 mm. Pokud nastavíte určitou výšku na silnici, při další cestě si Tesla vzpomene na toto nastavení a sama provede potřebný úkon.

Tesla Model X zadní část

Vynikající infotainment systém nadchne každého

Uvnitř najdete obrovskou 17ti palcovou obrazovku, na které nastavíte veškeré funkce. Jediné fyzické tlačítko je na otevření přihrádky u spolujezdce. Model X se vyznačuje velkým prostorem pro cestující a kvalitními materiály. Celkově design sedadel a přístrojové desky je opět minimalistický a tak nečekejte žádný přepych jako u Mercedesu S-Class či BMW řady 7.

Velké panoramatické čelní sklo nabízí skvělý výhled na vozovku a oblohu. To jde až na střechu za hlavu řidiče. Zároveň je sklo v horní části vhodně zatmavené, díky čemuž řidiči neprůsvítá slunce přímo do očí nebo na hlavu. Právě tohle je jedna z vychytávek, ze kterých je spousta majitelů naprosto nadšená a my se nedivíme. Měli jsme šanci testovat Model X na Orlíku a náš tým byl z výhledu nadšený.

tesla model x

Tesla Model X

8.5
  • Typ pohonu Elektro
  • Uvedení na trh 2015
  • Operační systém Tesla proprietární
  • Dojezd 475 km
  • Cena při uvedení na trh od 2 200 000 Kč
  • Motor Třífázový indukční

Středová obrazovka je velmi jednoduchá na používání a dokážete s ní kontrolovat 99% všech funkcí v autě. Jako příklad můžeme uvést otevírání a zavírání všech dveří, polohování sedadel nebo ovládání klimatizace. Při jízdě to však minimálně ze začátku není tak jednoduché a chce to trochu cviku. Preferujeme raději klasická tlačítka. Jediná věc, která nás lehce znepokojuje je načítání tabletu v případě, že je Tesla Model X ve stavu hibernace. Když chcete rychle nastoupit do auta a nastavit klimatizaci, celá akce trvá delší dobu. Může nás zachránit aplikace v mobilu, kde si na dálku přednastavíme teplotu ve vozu.

Satelitní navigace dokáže v reálném čase zjišťovat aktuální dopravní situaci a každou chvíli dochází k celkové aktualizaci map pomocí OTA (over-the-air). Tím Tesla garantuje maximální zabezpečení vozu a ty nejvyladěnější funkce. Můžete také spárovat mobilní telefon se středovou obrazovkou. Co se týče audio systému, tak ten je na výborné úrovni, což se dá od auta s takovou cenovkou očekávat.

Nejbezpečnější SUV na světě

Automobilka Tesla vždy mluvila o bezpečnosti jejich vozů s tou největší vážností a zakládá si na nejlepším hodnocení. V červenci tohoto roku oznámila vládní agentura NHTSA úspěšné splnění všech testů a den na to vyhlásila konečný verdikt. Očekávaný výsledek byl potvrzen a Model X dostal nejvyšší hodnocení v historii SUV. Popravdě, pokud by měli více než 5 hvězd, dostal by ještě více. Doporučujeme se podívat na povedené video, kde ukazují téměř všechny provedené testy. Je to zajímavá podívaná.

Dáváte přednost Modelu S nebo X?

Zdroje: tesla.com, caranddriver.com, edmunds.com