V sobotu ráno došlo k finálnímu představení lidového elektromobilu. Elon Musk davu fanoušků a majitelů vozů přiblížil specifikace a celkový design. Zároveň uvedl hned několik zajímavých bodů, které budou v budoucnu hrát větší roli v rozvoji automobilky. Událost roku slavila velký úspěch a my si v článku přiblížíme, jak vše probíhalo. Tesla 3 je obrovským milníkem pro samotnou automobilku a představuje příležitost, jak masivně podpořit elektrifikaci.

Tesla 3 se postarala o událost roku

Máme jen pár desítek hodin od představení a konečně začínají vyplouvat na povrch i další informace. Pokud jste viděli event, jistě již víte o spoustě z nich. Živý přenos začal úvodním slovem zaměstnanců, kteří říkali, proč jsou právě jejich auta tak skvělá. Padlo slovo snad z řad všech vývojových oddělení, počínaje designéry a konče lidmi, kteří elektromobil Tesla 3 sestavili. Inspirativní proslovy rozehřály publikum, které se třáslo na Muska. Dokonce se na pódiu objevila i Bria Loveday, která svým nápadem odstartovala soutěž o nejlepší fanouškovskou reklamu.

Zlatý hřeb večera odstartoval, jakmile Elon Musk přijel na pódium. Červená Tesla 3 zářila a vypadala neodolatelně. Sledující potleskem nešetřili a atmosféra byla výborná. Od píky začal rozebírat výrobní proces a problémy, se kterými se museli zaměstnanci potýkat. Jako první poděkoval za skvělý výkon designérům, bez kterých by auto nemohlo vypadat tak nadčasově. Podotknul, že jednou z největších výzev bylo vytvořit malý vůz, který bude uvnitř velký. Základní myšlenku si vzali z elektromobilu Model X, kde se také snažili o co nejvíce prostorný interiér.

Dalším důležitým bodem byla bezpečnost. Elon Musk nešetřil narážkami na svou konkurenci a ukázal video z crash-testu, kde Model 3 naprosto dominoval. Proti němu se postavil rival Volvo S60, které se po nárazu zkřivilo jako harmonika. Americký elektromobil vydržel náraz bez problémů a krom vysypaného skla se snad nic nestalo. Jeho obdivuhodnou bezpečnost můžete posoudit sami.

https://www.youtube.com/watch?v=prantu6RNgI

Všechny modely mohou využívat autopilota

Při proslovu Musk velmi zdůraznil autonomní řízení. Částečně tím ospravedlnil levně vypadající interiér, který krom volantu a displeje není ničím zajímavý. Tvrdí, že se při jízdě nebudete vůbec zajímat o auto. Jakmile to legislativa umožní, můžete bez problémů volat, mluvit s kamarádem nebo spát. Zajímavostí je určitě fakt, že již všechny modely značky mají potřebné schopnosti pro autopilota. To znamená, že jejich hardware i software je odzkoušený a čeká se jen na zlegalizování. Představte si situaci, kdy vyšlete auto, aby odvezl děti do školy a vrátil se zpátky.

[aps_product_sz id=“48″]

Parametry Tesla Model 3 se dělí do dvou variant

Nyní už dost o tom, co a kde bylo řečeno. Pojďme se podívat na skutečné specifikace, na které se můžeme u lidového elektromobilu těšit. Šéf Tesly začal představením dvou verzí, které budou k dispozici. U Modelu 3 tedy můžeme zatím zapomenout na klasické označení a místo něj přijdou verze Standard a Long Range. Důvod, proč se rozhodli pro tuto variantu je nejspíš takový, aby minimalizovali možnosti konfigurace a tím urychlili výrobu.

Základní verze Standard bude stát 35 000 dolarů, což je v přepočtu 815 000 Kč. S takovou výbavou zvládne vystřelit z nuly na sto za méně než 6 sekund. Tesla Model 3 dojezd bude až 350 kilometrů. Jeho maximální rychlost je elektronicky omezena na 210 km/h. U dražší varianty Long Range ujedete kolem 500 kilometrů, zrychlíte na stovku lehce nad 5 vteřin a maximálka je opět omezena, tentokrát na 225 km/h.

Tesla Model 3 v červené barvě

Kámen úrazu je výrobní kapacita

Největší problém, který bude dalších několik měsíců Teslu trápit je výrobní kapacita. Celá komplikovanost procesu sice byla vymýšlena několik měsíců dopředu, nicméně na všechny možnosti se připravit nemůžete. Na dalších šest až devět měsíců nastane ‚‚výrobní peklo‘‘, jak jej trefně Musk označil. A není se ani čemu divit, protože se Model 3 skládá z více než 10 000 součástek, které nakupují od několika dodavatelů. Z toho 2/3 jsou pouze z USA, čímž se z elektromobilu stává jedno z ‚‚nejameričtějších aut‘‘.

Na začátku celé produkce se dočkáme pouze verze Long Range a později přijde na řadu i Standard. Ta by pravděpodobně měla nastoupit na konci tohoto roku nebo při ideálních podmínkách ještě dřív. Počítejte zatím pouze s jedním motorem, verze s duálním elektromotorem bude až příští rok. V současné době bylo vyrobeno zhruba 50 kusů, z toho 20 zůstává stále v továrně a čekají na finální prohlídku.

Konec eventu se rozdělil na tři části. První patřila budoucím slibům, druhá poděkování majitelům a třetí je konečně převzetí aut. Tento a příští rok se ponese ve znamení Superchargerů. Těch by mělo přibýt až třikrát tolik, čímž vznikne daleko víc prostoru pro nápor hladových elektromobilů. Poté Musk z celého srdce poděkoval všem kupujícím Modelu S a X, protože bez nich by nebylo nic z toho možné. Pak se už konečně dočkalo třicet čerstvých majitelů jejich vysněného vozu.

Standard/Long Range Hodnota
Zrychlení (0-100 km/h) 5,6s / 5,1s
Dojezd 350 km / 500 km
Placené nabíjení Ano
Rychlost nabíjení 208 km / 273 km, 30min.
Počet míst 5 dospělých
Displej 15 palců
Hmotnost 1610 kg / 1730 kg
Rozměry 4694 x 1933 x 1442 mm
Koeficient odporu 0,23

Sledovali jste živý přenos?

Zdroje: tesla.com, motortrend.com