Menu

Opel Ampera-e vyrazí dech schopnostmi a dojezdem

Opel Ampera-e

Nový model Opel Ampera-e je v mnohých ohledech lepší než předchozí generace a nabízí spoustu užitečných vlastností. Jedná se ve své podstatě o Chevrolet Bolt EV, kterému na přední masku nalepili typický znak s bleskem. V současné době je vůz dostupný pouze u několika dealerů v různých zemích, nicméně na konci tohoto roku se dočkáme i u nás. O Amperu-e je takový zájem, že automobilka doslova nestíhá pokrýt poptávku. Pojďme si představit jejich horkou novinku.

Obsah článku

Je Opel Ampera-e jen kopií amerického Boltu EV?

Když Chevy oznámili minulý rok příchod Boltu EV, bylo téměř jasné, že Opel vyrukuje do elektomobilové války. Netrvalo dlouho a přišly první špionážní fotky, které potvrdily vývoj. Opel Ampera-e byl představen na autosalonu v Paříži, kde vypadal téměř totožně s jeho bráškou Boltem. Sdílí dokonce i stejnou pohonnou jednotku, takže jízdní vlastnosti budou podobné. Opel Ampera-e dojezd činí až 380 kilometrů. Překvapením je určitě bohatá základní výbava, která nabídne i Wi-Fi hotspot.

Opel Ampera-e průřez technologiemi

Když jsme nakousli ten celkový dojezd, pojďme si jej trochu probrat. Opel Ampera 2017 nabídne stejný dojezd jako má Bolt EV v USA. To znamená, že nesdílejí jen pohonnou jednotku, ale také baterii. Je teď otázkou, jestli bude od stejného výrobce a kde se vyrábí. Pokud by se měla vyrábět přímo v Americe, následný import do Evropy se nemusí nutně vyplatit. Když pak dojde na srovnání možné ujeté vzdálenosti, nový Opel nemá téměř konkurenci. Jeho hlavní rivalové Volkswagen e-Golf nebo BMW i3 nenabízejí téměř ani v poloviny takový dojezd na jedno nabití.

Zvláštní přední masku zachránili LED světly

Pokud jste už viděli fotky Chevy Bolt EV, na exteriéru neshledáte nejspíš nic zajímavého. Opel Ampera-e se do posledního záhybu podobá svému bratříčkovi. Opravdu jedinou změnou je znak na falešném předním chladiči. Když jsme poprvé spatřili špionážní fotky, auto na baterky mělo kamufláž i přes světla. To nás vedlo k domněnce, že se opravdu na vozu něco změní. Automobilka General Motors nás však pěkně vypekla a žádná sebemenší změna nenastala.

Přední maska vypadá tak, jak bychom ji čekali od elektromobilu. Opel se evidentně bál výsledků aerodynamiky a trošičku to přepísknul. Nos tak dosáhl zvláštního tvaru, který pak zachraňuje falešná maska chladiče a LED svícení. Ve výsledku to není vůbec škaredý design, který je dokonce funkční. Pokud díky nízkému odporu vzduchu dostane elektroauto slušnou porci dojezdu navíc, vůbec se nezlobíme a naopak tleskáme. GM si uvědomilo, že lidem jde více o praktičnost než vzhled.

Opel Ampera-e exteriér

Do karoserie po stranách vyklepali dva pruhy, které pomáhají k lepšímu proudění vzduchu. Zpětná zrcátka jsou umístěna pod malinkým okénkem, které by tam ani být nemuselo. V konečném důsledku vypadají jako odstáté uši. Jak jsme ale podotkli na začátku, pokud chcete vyšší dojezd, musíte něco obětovat. Samozřejmě v případě, že nechcete vysypat celou peněženku kvůli Tesle.

Zezadu vypadá Opel Ampera-e opět identicky jako jeho bráška. Světla jsou stylová a mají unikátní tvar. Trošku nám připomínají světla nové generace Zafiry. Lehce zkosená střecha pak dodává zadní části šmrnc. Jakmile se pokocháte horejškem, sjeďte okem dolů. Uvidíme dva ošklivé světelné proužky, které ukazují blinkry, zpátečku a mlhovky. Auto by nejspíš vypadalo o dost lépe, kdyby i tento proužek zakomponovali do jednoho světla. Na druhou stranu se tím opravdu odlišili od konkurence, o tom žádná.

Moderní interiér se vyrovná dražším značkám

Pokud čekáte, že alespoň interiér se bude trošku lišit od Chevy Bolt EV, tak se mýlíte. Kdybyste si zavázali šátkem oči a mohli si vnitřek osahat, nemáte šanci poznat rozdíl. Na druhou stranu to nemusí být taková hrůza, protože GM udělalo opravdu dobrou práci. Interiér je stylový, moderní a hlavně prostorný. Je to jako závan čerstvého vzduchu. Středový panel s displejem se ‚‚vznáší‘‘ nad držáky na pití a řadící páka automatu vypadá podobně jako u nových BMW. Infotainment systém zvládá klasickou konektivitu skrze Apple CarPlay a Android Auto.

Opel Ampera-e přichází v základu s LTE hotspotem, díky kterému si posádka nemusí plýtvat data na mobilech. Zároveň šikovná navigace dokáže plánovat trasu tak, abyste zvládli dojet na nabíjecí stanice. Všechny tyto funkce včetně přístrojové desky jsou lemovány zelenou barvou, abyste nezapomněli, že sedíte v ekologickém elektromobilu.

Opel Ampera-e interiér

Ampera-e vládne výkonem 204 koní a dojezdem 380 km

O stránku výkonu se stará silnější elektromotor, který dokáže vyvinout sílu až 204 koní (152 kW). Podle NEDC měření by celkový dojezd měl být okolo 500 kilometrů, nicméně jejich metriku už moc dobře známe. Vždy jsou štědří a rozdíly jsou tak propastné. Při koupi vozu počítejte raději s dojezdem maximálně 380 kilometrů. Pokud byste zkusili hypermiling, určitě se přes avizovaných 500 kilometrů dostanete.

Když budete chtít nabíjet Opel Ampera-e doma v garáži přes 240V zásuvku, plného nabití se dočkáte zhruba za 9 hodin. V případě rychlonabíječek zvládne auto dobít 150 kilometrů za 30 minut. Zajímavostí je, že u Ampery lze použít i 110V nabíječku. Nicméně počítejte s tím, že kompletní nabití bude trvat celou věčnost.

Podle oficiálního vyjádření automobilky nabídne elektrický Opel „chování sportovního auta“. Tím asi myslí jeho zrychlení, které z 0-50 km/h trvá 3,2 sekundy. Oficiální čas na stovku zatím nemáme, ale počítáme se zhruba 7,3 sekundy dle testu magazínu Ausfahrt. Dobrou zprávou je určitě 60 kWh baterie, kterou uschovali do podlahy vozu. To znamená, že nemuseli obětovat žádné místo a zlepšili tím těžiště.

Jaká bude Opel Ampera-e cena v Česku?

Je opravdu těžké odhadnout, kolik bude stát elektrický Opel u nás. Můžeme to zkusit vyvodit z ceny v zahraničí. Nedávno se Ampera-e začala prodávat v Německu, kde cenovka startuje na v přepočtu 910 000 Kč. Výsledná cena u nás by měla konkurovat Tesle Model 3, která se stane jedním z hlavních rivalů. Do tabulky jsme vám zasadili důležité specifikace vozu, které by vám neměly uniknout.

VýkonTočivý momentVáhaZrychlení 0-100 km/h
152 kW360 Nm1691 kg7,3 s

Jednou z prvních zemí, kde se začala Ampera-e prodávat je pochopitelně Norsko. Tamní odbyt elektromobilů roste o několik procent každým rokem, a tak je jasné, proč si automobilka vybrala zrovna tuto zemi. Navíc všemožné dotace dělají z elektrického vozu dost levnou záležitost. Nejspíš je čas popostrčit vládu, aby i nám začala dávat úlevy na daních z aut na baterek a další benefity. V takovém případě by byl Opel levnější než nový Superb.

Máte zájem o Opel na elektřinu?

Zdroje: insideevs.com, cleantechnica.com