Menu

Fiat 500e je střela, která se rychle prožene městem

Fiat 500e

Pokud hledáte elektromobil, který na silnicích dává největší ekonomický smysl, tak Fiat 500e je určitě vašim favoritem. Jeho skvělá cena, provozní náklady a komfort dělají z italského hřebce moudrou volbu pro většinu nadšenců do aut na baterky. Pojďme si říct, proč je vlastně tak levný a společně s tím odhalíme i jeho specifikace s různými vychytávkami.

Obsah článku o Fiat 500e

Fiat 500e je mrštné auto za skvělou cenu

Lidé, kteří se rozhodili pro elektromobily je většinou milují. S nástupem vozu Fiat 500e se ani nedivíme, protože tohle autíčko je doslova střela na čtyřech kolech. Sice se svým dojezdem nějakých 150 kilometrů moc nenadchne, nicméně pro běžné denní ježdění po městě musí taková vzdálenost stačit. Krom nízké ceny se italský prcek vyznačuje nízkými provozními náklady, které jsou spjaty s elektrickým pohonem. Elektřina je levnější než benzín a do servisu si zajedete možná jednou do roka. Navíc můžete mít ze sebe dobrý pocit, protože řídíte bezemisní vůz.

A proč vlastně tvrdíme, že je Fiat taková střela? I přes různá negativa je to auto, které budete řídit s úsměvem na tváři. Jízda bude zábavná a jeho akcelerace se lehce vyrovná Fiatu 500 Abarth, který pořídíte za naprosto odlišnou cenovku. Svůj malý vzrůst využívá ke svému prospěchu a baterie slouží k zajištění nižšího těžiště. Proto můžete sekat ostré zatáčky jednu za druhou. V džungli velkoměsta si auto poradí s grácií.

Fiat 500e exteriér

Je tady i pár stinných stránek. Jednou z nich je určitě málo prostorný interiér. Už klasický Fiat 500 se spalovacím motorem je vevnitř opravdu malý. Představte si teď elektrickou verzi, které namontovali navíc elektromotor s baterií. S čistým svědomím můžeme tvrdit, že Fiat na baterky je pouze dvoumístným autem. Do zadní sedaček se nacpe pouze dítě nebo pár kufrů, které si vezmete na dovolenou. Druhým problémem se stává prodejní strategie vozu. V současné době lze koupit Fiat 500e pouze v USA. Pokud tedy po něm toužíte, budete si muset udělat výlet nebo zaplatit dovozci. To je škoda vzhledem k faktu, že jeho rivalové se prodávají po celém světě.

Na vrcholu seznamu je Nissan Leaf, který disponuje nejen delším reálným dojezdem. Rozumný prostor na zadních sedačkách postačí i dospělým lidem a navíc je jeho systém prověřen léty provozu. Dalším na konkurenčním listu je Volkswagen e-Golf a Kia Soul EV. Obě tyto auta jsou v jistých směrech skvělá, nicméně jejich cena se pohybuje v jiných částkách. Pro cestování po městě se nejlépe vyplatí Fiat 500e.

Prcek má přes 100 koní a stovku zvládne do devíti sekund

Fiat 500e má pod kapotou elektromotor o síle 83 kW (111 koní), který zvládá bez problému točivý moment 200 Nm. Taková síla je všechna přenesena do předních kol skrze jednostupňovou automatickou převodovku. O to, jakou vzdálenost vůz dojede, se stará Li-Ion baterie s kapacitou 24 kWh.

Spotřeba elektromobilu se liší od ročního období a stylu jízdy. Budeme nyní vycházet ze závěrů centra EPA, kteří naměřili, že Fiat 500e potřebuje 25 kWh elektřiny na 100 kilometrů. Nicméně při šetrné jízdě po městě s využitím rekuperace energie se dostanete i na nižší hodnoty. Odhadovaná cena za takovou dálku by mohla být v naši zemi zhruba 20 korun při nočním proudu. S takovou efektivitou se pak dokáže porovnat s rivaly jako BMW i3 nebo zmíněným Nissan Leaf.

Vašeho italského hřebce dobijete na plnou kapacitu za zhruba 4 hodiny pomocí střídavého proudu 6,6 kW. Podporuje však i rychlonabíjení, díky kterému zvládnete baterku doplnit za 20 minut. Na to vám bude stačit domácí nabíjecí stanice 32A s komunikačním 5 pin.

Ostrá jízda Fiat baví a vás bude taky

Elektrický motor dokáže poskytnout všechen točivý moment ve chvíli, kdy sešlápnete plynový pedál. Malý ďábel vyrazí z místa opravdu slušnou rychlostí, což mnohé překvapí. Brzdná dráha Fiatu je průměrná a spadá do kategorie běžných elektromobilů jako Leaf nebo i3. Uznání si zaslouží rozhodně komfort jízdy a ticho, které panuje v kabině. Skvělé odhlučnění patří rozhodně mezi silné stránky, dokonce i při vyšších rychlostech slyšíte jen mírně vítr a pneumatiky. Rekuperace energie pomocí brždění je zcela normální a nemá tendenci škubat.

Pokud bychom měli Fiat 500e porovnat s ostatními elektromobily v této cenové hladině, tak se určitě vyplatí. Už jen kvůli sportovnímu charakteru, italskému designu a zábavě při jízdě. Kličkovat městskou džunglí dokáže opravdu dobře a nebudete mít problém s parkováním.

Základní výbava předčí očekávání

Elektrický Fiat je dvoudveřový kompaktní hatchback, který se prodává pouze v jediné verzi. Většinu prvků sdílí se svým běžným bráškou, ale pár rozdílů určitě najdeme. Přední i zadní maska je odlišná, to samé s bočními panely. Zajímavostí je spoiler a specifická 15″ kola z hliníkové slitiny. Všechny tyto vylepšení byly vytvořeny za účelem snížení odporu vzduchu, který pomáhá zvyšovat dojezd.

Fiat 500e

Fiat 500e

1.0
  • Typ pohonu Elektro
  • Uvedení na trh 2013
  • Operační systém Uconnect
  • Dojezd 150 km
  • Cena při uvedení na trh 710 000 Kč
  • Motor 83 kW

Standardní výbava je opravdu bohatá a dovolujeme si tvrdit, že je jedna z nejlepších na trhu s elektromobily. Mezi klasické funkce patří vyhřívaná zrcátka, parkovací senzory, tempomat, klimatizace, multifunkční volant, vyhřívané sedačky a další. Technologické vychytávky v autě taky nejsou k zahození, vypíšeme si alespoň základ. Bluetooth konektivita s mobilem je samozřejmost, další je displej s 12,7 cm úhlopříčkou a navigace. Šestici reproduktorů doplňuje CD mechanika s USB portem.

Jedinou možností, jak se odlišit od ostatních elektrických Fiatů je příplatková panoramatická střecha a jakýsi e-Sport balíček. V interiéru se akorát změní podbarvení světel a kůže. Naopak v exteriéru nás čeká překvapení. Na karoserii najdeme prvky oranžové barvy, která lemuje práh a zrcátka. Obzvlášť pěkná jsou pak litá kola, opět v oranžové barvě.

Sportovní interiér s kouskem moderní technologie

Uvnitř auta najdeme vesele vypadající interiér, který hraje barvami. Prvky oranžové barvy s bílou nebo černou dokonale podkreslují charakter italského hřebce. Přáli bychom si, aby tvrdé plasty na přístrojové desce byly o něco kvalitnější, nicméně v této cenové kategorii to ani neočekáváme. Plastové panely jsou v pár případech posazeny na karoserii mírně křivě. To samé platí i pro sourozence se spalovacím motorem.

Fiat 500e interiér

Snadná přístrojová deska je vesměs stejná u obou modelů, co se designu týče. U elektrické verze je kladen důraz na zobrazení všech potřebných dat, které potřebuje řidič vědět. Ukazuje dojezdovou vzdálenost, využití energie a status nabití baterky. Samozřejmostí je pak ukazatel rychlosti a informace o připojení mobilu k autu. U modelového roku 2016 přišlo skvělé vylepšení infotainment systému, který se jmenuje Uconnect. Ten je nyní integrovaný přímo do středového panelu a dokážete si jej přizpůsobit dle svých potřeb. To u navigace TomTom minulé generace nešlo a byla trnem v oku.

V elektromobilu Fiat 500e je pro pasažéra vepředu spoustu místa. Pohodlně si natáhnete nohy a hlavou se do střechy bouchat také nebudete. Upozorníme vás však na panoramatickou střechu. Pokud si ji objednáte, počítejte s velkým zmenšením prostoru nad hlavou. Protože je akumulátor a další elektronika většinou v zadní části auta, tak místo na nohy pro další cestující téměř neexistuje. Velkou ránu utrpěl i prostor v kufru. Ten nabídne jen objem 200 litrů.

Bezpečnostní prvky pro závodníky

Kluci z italské automobilky nenechali nic v náhodě a pro standardní výbavu připravili slušnou porci bezpečnostních prvků. Krom klasických funkcí jako ABS nebo kontroly trakce nás čekají airbagy z boku a u kolenou. Parkovací senzory jsou také pochopitelně v základní výbavě společně varovným zvukem při nízkých rychlostech. Ten upozorní chodce na přijíždějící elektromobil, který by jinak neslyšeli.

Jaká je Fiat 500e cena v zahraničí?

Fiat 500e prodej v Česku u dealerů bohužel nefunguje. Seženete jej jedině u specializovaného prodejce v Kalifornii nebo Oregonu. Tam cena startuje na částce 31 800 dolarů, což je v přepočtu 710 000 Kč. Po připočtení všech bonusů a výhod elektrického pohonu má Fiat spočítáno, že ušetříte během pár let až polovinu částky vozu. Do tabulky jsme vám dali hlavní technické specifikace.

Výkon Zrychlení (0-100 km/h) Baterie Dojezd
83 kW 8,8 s 24 kWh 150 km

Ptáte se, jestli u nás najdete Fiat 500e bazar? Odpověď je ano, nicméně většina nabídek je od dovozců a překupníků. Doporučujeme být v takovém nakupování extrémně opatrní a vůz pořídit pouze od ověřených dealerů. Počítejte s nabídkami starších modelů od roku 2013.

Líbí se vám italský cvrček do města?

Zdroje: plugin-magazine.com, fiatusa.com, youtube.com