Chytré systémy a asistenti. Co vše dnes dokážou moderní automobily?

Chytré automobily jsou dnes bezpečnější než kdy dříve, za což mohou především aktivní prvky bezpečnosti. Jaké jsou v dnešních automobilech chytré systémy, které ročně zachraňují desítky tisíc řidičů před dopravními nehodami?
Co jsou aktivní systémy bezpečnosti?
Bezpečnostní prvky a systémy bezpečnosti v automobilech se dělí na dvě skupiny – pasivní a aktivní. Rozdíl v nich je zásadní. Zatímco pasivní bezpečnostní prvky mají ochránit řidiče až v případě nehody (střetu), aktivní systémy mají nehodám předcházet. Dnes se zaměříme právě na aktivní prvky, kterých je v dnešních vozech spousta. Představíme si chytré systémy, o kterých jste možná ani nevěděli, že je naše auta mají.
V zásadě se jedná o systémy, které monitorují situaci okolo vašeho vozu a mohou ovládat všechny prvky automobilu – brzdy, motor, zatáčení, světlomety apod. Na situaci dokážou reagovat rychleji než člověk a předejit tak nehodě. V podstatě každý dnes vyráběný automobil disponuje základními aktivními asistenty, ale jen ta nejvybavenější chytrá auta nabídnou většinu z nich.
Brzdový asistent – účinnější i automatické brzdění
Brzdy jsou jedním ze základních prvků automobilu a jejich kvalita i použití často rozhodne o tom, zda dokáže automobil před překážkou zastavit včas. Protože člověk v krizových situacích zpravidla zvládne pouze stlačit brzdový pedál a nedokáže pod návalem adrenalinu měnit účinek brzdné síly podle situace, pomůže hned několik chytrých asistentů. Tím nejznámějším je ABS, kterým jsou vybavena dnes všechna sériově vyráběna auta. ABS zajistí, aby se při silném brzdění neblokovala kola, čímž by docházelo ke ztrátě kontaktu s vozovkou a delší brzdné dráze.
V moderních automobilech nastupuje rovněž systém BAS, který pomůže řidiči v krizových situacích ostře zabrzdit. Řidiči totiž mnohdy nevyužijí plný potenciál brzd – nohou nestlačí pedál dostatečně silně nebo začnou brzdit pozvolna. Oba případy bohužel prodlužují brzdné dráhy, což může znamenat i zbytečnou nehodu. BAS se v takových případech postará o to, aby brzdný systém ihned poskytl maximální brzdnou sílu.
Mezi nejpokročilejší chytré systémy brzd patří PEBS (prediktivní systém nouzového brzdění). Tento pomocník neustále monitoruje radarem překážky před vozidlem a pokud řidič nezačne včas před blížícím se nebezpečí brzdit, může tak učinit za něj. Systém v první chvíli vyšle řidiči optický a zvukový signál, že se blíží překážka. Pokud řidič nezačne reagovat (brzdit), systém na okamžik ostře aktivuje brzdy. Jestliže řidič stále nereaguje, systém PEBS začne automaticky brzdit, až dojde k bezpečnému zastavení vozidla.
Adaptivní tempomat, jízda v koloně nebo sjíždění svahů
Podobně jako systém PEBS dokáže i adaptivní tempomat monitorovat pomocí radarového snímače vozy před vámi a vhodně na to reagovat. Adaptivní tempomat slouží k udržení nastavené rychlosti a zároveň vzdálenosti od vozů před vámi, díky čemuž si řidič může užít plynulou jízdu a má vždy jistotu, že si udržuje bezpečný odstup. Adaptivní tempomat dokáže ovládat plynový pedál i brzdy.
Podobně pracuje asistent pro jízdu v kolonách, který dokáže opět automobil zastavit při nečekaném zastavení vozu před vámi. Na rozdíl od adaptivního tempomatu ale pracuje při popojíždění v kolonách, tedy při nízkých rychlostech. U některých dobře vybavených terénních automobilů se můžete setkat také s asistentem sjíždění svahů, který dokáže automaticky brzdit motorem. Řidič se díky tomu nemusí starat o brzdění a může se věnovat řízení.
Elektronický stabilizační program – spása řidičů
Mezi chytré systémy je nezbytně nutné zařadit i známé ESP. To neustále monitoruje rotaci jednotlivých kol, úhel natočení vozu a polohu volantu. Pokud vyhodnotí, že automobil je natočen jiným směrem než volant (je tedy ve smyku), přibrzdí jednotlivá kola, aby podpořilo a přinutilo vozidlo zatočit správným směrem. ESP je využito hlavně při úhybných manévrech, kdy umožní automobilu rychle a bezpečně zatočit před překážkou a vyvarovat se nekontrolovanému smyku. Od roku roku 2014 musí být všechna vyrobená auta vybavena tímto systémem.
Přibrzďování kol využívá i asistent zatáčení. Ten při malých rychlostech a prudkém zatočení dokáže přibrzdit kola tak, aby se poloměr zatáčení co nejvíce zmenšil. Díky tomu lze vytočit v malé rychlosti zatáčky, které by bez asistenta projet nešlo. V autech takový systém ale nalezneme stále spíše výjimečně.
Nastupující autopilot a automatické parkování
O nástupu autonomních vozidel se mluví již dlouho a spíše než technologie jsou zatím pomyslnou překážkou zákony. Automobily Tesla, které potkáte na silnicích běžně i dnes, však autopilotem disponují. Teoreticky dokáže Tesla sledovat provoz, značky, dávat automaticky přednost, odbočovat a řídit automobil zcela nerušeně. V praxi se však používají především asistenti, kteří pomáhají při delších cestách na rychlostních komunikacích. Tesla udržuje rychlost, jízdní pruh i bezpečnou vzdálenost od vozidel. V případě aktivního autopilota stačí dát světelné znamení o změně pruhu a automobil se sám do daného pruhu zařadí. Tento systém zároveň dokáže zamezit nehodě nejen aktivním brzděním, ale i vyhnutím se překážky.
Nechybí ani možnost automatického zaparkování do volného místa, což je ale funkce, která tu byla už před Teslou. Automobil sám monitoruje volná místa a sdělí vám, zda se do něj bezpečně vejdete. Následně vypočítá dráhu zacouvání a automaticky točí volantem. Vaším úkolem je pouze ovládat plyn a brzdu. Do Prahy jistě vítaná funkce.
Čtení značek, detekce únavy i rozpoznání chodců
Chytrá auta jsou dnes stále chytřejší a nesledují už jenom situaci před vámi, ale kolem vás nebo dokonce přímo vás a vaše chování. Některé automobily pomocí čelní kamery snímají dopravní značení kolem silnic, díky čemuž dokážou signalizovat překročení povolené rychlosti nebo třeba změnu pravidel předjíždění. Spousta nehod se bohužel týká i chodců či cyklistů, kteří jsou auty sraženi. Dnes už proto existují systémy, které chodce či cyklisty rozpoznají, a pokud jsou v dráze vozidla, dokážou vůz automaticky zabrzdit.
Také únava a mikrospánek ročně zabije tisíce řidičů. Moderní chytré automobily dokážou proto sledovat řidiče a vyhodnotit jeho únavu. Pokud například okamžik přestanete řídit a pak náhle provedete volantem prudkou korekci směru, systém to vyhodnotí jako únavu a ztrátu koncentrace. Postupně vám taková chování sčítá a průběžně vypočítává index únavy. Pokud se dostanete nad nebezpečnou hodnotu, jste autem vyzváni k zastavení a odpočinku. To je rozhodně jeden z chytrých asistentů, který by mohl zachránit spousty životů.
Chytrých asistentů a senzorů je celá řada
V článku jsem se zaměřili především na zajímavé a chytré systémy, které často dokážou odvrátit nehody. Moderní automobily však disponují další plejádou funkcí, které řidiče chrání nebo zpříjemňují cestování. Jmenovat můžeme například adaptivní světlomety, které mění úhel natočení podle polohy volantu, asistent rozjíždění do kopce, detekce úniku tlaku v pneumatikách, regulace prokluzu kol, upozornění na auta v „mrtvém úhlu“ zrcátek a další.
Je vidět, že koupit si moderní a chytré auto dnes není jen otázkou prestiže a luxusu, ale i bezpečnosti. Pokud by zmíněnými senzory byla vybavena všechna auta na dnešních silnicích, spousta nehod by se vůbec nestala. Otázkou také zůstává, kdy se dočkáme autonomních vozidel na silnicích. K tomu je ale nejspíše ještě dlouhá cesta, a to hlavně z pohledu legislativy. Technologie už jsou totiž jen krůček od každodenního používání.