Jaký je BMW i3 dojezd v reálných podmínkách?

Bavorský elektromobil je ideální pro každodenní použití. BMW i3 dojezd se liší od verzí, které můžete momentálně zakoupit a věřte, že s výběrem to nebudete mít příliš jednoduché. Automobilka nabídne samozřejmě čistý elektromobil, nicméně tady volby nekončí. V případě potřeby vyššího dojezdu je tady hybrid, který kombinuje spalovací motor s elektrickým pohonem. Podíváme se na obě vrcholové verze a porovnáme, jak jsou na tom s dojezdem a nabíjením.
Obsah článku
Zvýšený BMW i3 dojezd stvořil skvělého parťáka do města
V hlavní nabídce dealerů BMW najdeme klasickou i3 s 60 Ah baterií, která se nějaký ten rok potlouká na našem trhu. Starší verze disponovaly menší energetickou efektivitou a zejména díky zdravé konkurenci byla německá automobilka donucena vylepšit stávající flotilu. V nabídce mají i druhou verzi modelu, která zvládne už podstatně vyšší dojezd a je více praktičtější. Její akumulátor má kapacitu 94 Ah, čímž se dojezd prodloužil o 70 kilometrů.
Všechny tyto aspekty dělají z prcka perfektní městský vůz, se kterým můžete jezdit celý den a ještě vám zbyde dost šťávy na zítřek. Další výhodou je parkování, které díky malému vzrůstu a infotainment systému bude naprostá hračka. O nabíjení se nemusíte vůbec strachovat, protože se o vše dokáže postarat samotné auto. Na výběr máte klasický nabíjecí kabel ze standardní výbavy nebo speciální Wallbox. Obě možnosti si ještě probereme.
Jak dva jízdní profily maximalizují efektivitu?
Aby se BMW i3 dojezd maximalizoval, bavorská automobilka přišla s dvěma jízdními profily. Ty mají za úkol kontrolovat auto i řidiče tak, aby zbytečně neplýtvali energií a dopomáhal jim k co nejvyšší úspornosti. K dispozici jsou u všech elektrických provedení řady „i“, můžou se lišit maximálně názvem a nastavením pro danou pohonnou jednotku. Řidič, který se naučí efektivně pracovat mezi režimy pak dokáže vytáhnout z auta opravdu maximum.
Prvním jízdním profilem je City, který část funkce prozrazuje už v názvu. Je určen zejména pro jízdu ve městě a blízkém okolí, kde hojně využívá rekuperaci energie. Ta je opravdu klíčová pro maximalizování dojezdu a skvěle jde využít na křižovatkách. Místo toho, abyste brzdili jako diví, raději dejte nohu z plynového pedálu a nechte elektromotor dělat svou práci. Je to ve své podstatě jednodušší cesta, jak brzdit motorem u aut s fosilním palivem.
Druhý profil nosí název Commuter a je o něco složitější než ten předchozí. Můžeme si jej rozdělit na třetiny, kde každá z nich představuje jiný jízdní režim. Ve výsledku je všechny dáme dohromady a vznikne jeden – Commuter. Jako první z trojice je režim, který se zapne v hustém provozu. Další slouží pro jízdu na okresních silnicích a třetí se zapne pouze na dálnici. V závislosti na tom, jaký jízdní profil si auto zvolí se pak dokáže lišit BMW i3 dojezd o pár kilometrů.
Celkový dojezd postačí většině řidičům
Přemýšleli jste někdy nad tím, kolik v průměru ujedete kilometrů denně? Většina lidí zvládne ve skutečnosti mnohem méně, než si myslí. Číslo se pohybuje okolo 35 – 50 kilometrů, což není zase tak závratná hodnota. K takové vzdálenosti vám bude bohatě stačit i nejslabší model, který ujede přes sto kilometrů. Má to i své benefity. Jednak vůz stojí méně než ostatní specifikace a zároveň zbudou peníze na domácí Wallbox. Věřte, že není nic pohodlnějšího, než po celém dni zaparkovat elektromobil v garáži a během pár sekund jej zapojit do nabíječky.
Pojďme si rozebrat reálný BMW i3 dojezd. Etablovaná základní verze s 60 Ah baterií dokáže ujet vzdálenost až 130 kilometrů v běžném provozu. Jedná se opravdu o reálnou hodnotu, které lze dosáhnout. Podle měřícího cyklu NEDC zvládne i3 dokonce 190 km, nicméně toto číslo je přemrštěné. S akumulátorem, který bude disponovat kapacitou 94 Ah se už můžete těšit na lepší dojezd, který bude v reálných podmínkách zhruba 200 kilometrů (NEDC 300 km).
Představte si, že BMW i3 dojezd koriguje džin. Tedy, není to opravdový džin. Infotainment systém v sobě obsahuje program, který má za úkol každou sekundu vypočítávat spoustu možností. Analyzuje jízdní styl, teplotu okolí, trasu, jízdní režim a dokonce zohledňuje i využití klimatizace či topení. Všechny tyto informace dá dohromady a vznikne údaj o přesném dojezdu do cílové destinace.
Kdyby vám i toto bylo málo, poslední šancí u BMW je takzvaný Range Extender (REx). Zachovejte klid, nedostanete speciální fólii s Tyrannosaurem. Jde o to, že nainstalují navíc spalovací motor. Tím se zvětší akční rádius vozu. Malý dvouválec pohání generátor, který drží baterii stále nabitou. Má to jen dvě nevýhody. Budete muset opět začít zastavovat na benzínkách a už nebudete tak ekologičtí.
Jak a kde můžete nabíjet své BMW i3?
Jestli máte garáž, doporučujeme si pořídit nabíjecí stanici nebo alespoň zavést elektřinu. BMW i3 stačí jednoduše připojit nabíjecím kabelem do klasické 230V zásuvky a máte vystaráno. Auto se začne samo dobíjet a během 8 hodin máte elektromobil připraven v plné síle. Taková doba stačí na to, abyste večer vůz zapojili a ráno mohli pohodlně vyrazit do práce.
Patříte mezi náročné a nechcete pouze pomalou zásuvku? V takovém případě má bavorská automobilka elegantní řešení, které udělá z nabíjení vozu rychlou záležitost. Zařízení BMW i Wallbox dokáže nakrmit baterii na 80% za méně než tři hodiny, což už je slušná rychlost na domácí stanici. Nabíjecí výkon 11 kW byl vyvinut s příchodem 94 Ah baterie, jejichž dobití trvá šíleně dlouho. Třešničkou na dortu je možné napojení na solární panely.
Poslední možností jsou veřejné nabíjecí stanice, kterých najdete po Česku čím dál tím více. Můžete si nabít auto kdykoliv a kdekoliv. Jednou budou nabíječky stejně dostupné jako benzínky. Pokud natrefíte na stanici se stejnosměrným proudem, dokážete nabít akumulátor do 30ti minut. Se střídavým proudem se čas navyšuje o více než 2 hodiny.
Stačil by vám dojezd městského prcka?
Zdroje: pinterest.com, bmw.cz