BMW i3 je ideální elektromobil do městské džungle

Městský elektromobil BMW i3 byl od začátku navrhován jako „ekologický“ vůz, díky čemuž z něj nejde cítit taková rivalita jako u klasických platforem. Auto na baterky od bavorské automobilky se vyznačuje zejména pohodlnou a klidnou jízdou. Pokud však přišlápnete plynový pedál, dokáže vás hezky zatlačit do sedaček. Disponuje skvělou rovnováhou mezi efektivitou, kvalitou a výkonem. Pojďme si v tomto článku přiblížit, proč je tento model natolik úspěšný. BMW i3 facelift je za dveřmi, dočkáme se ho již v září tohoto roku.
Obsah článku o BMW i3
Se svým zajímavým vzhledem při představení i3 zaskočilo spoustu lidí. Bodejť by ne, vždyť něco tak „jiného“ automobilka už delší dobu nepředstavila. Typický modro-bílý znak napovídá, že se bude jednat o zajímavé auto. BMW vždy dokáže vytvořit vůz, který vzbudí emoce a přinese skvělé zážitky z jízdy. Celkový dojem na nás nedělají jen jízdní vlastnosti, ale také baterie a celková efektivita, díky které se i3 řadí mezi nejlepší elektromobily na trhu. Mezi jeho největší rivaly patří hlavně Nissan Leaf nebo nový Opel Ampera-e. Bavorské auto na baterky je kritizováno nejvíce za velkou cenovku, ke které se ještě dostaneme.
BMW i3 je první německý elektromobil
Proč je vůbec elektrická i3 tak velkou věcí v historii společnosti? Začněme třeba tím, že je to vůbec první auto do města od modelu Isetta, který vyšel v padesátých letech minulého století. Je zároveň první sériově vyráběný elektromobil od BMW. Co je skvělé, tak automobilka jednoduše neuvedla na trh nějaký upravený model s elektrickým pohonem. Místo toho vytvořila od základu novou platformu. Výsledek je ten, že auto nevypadá jako žádný jiný model značky a nepodobá se už vůbec žádnému autu na baterky.
Tělo vozu je vytvořeno z karbonových vláken, díky kterým se BMW podařilo snížit váhu. Ta hraje velkou roli, zvlášť u elektromobilů. Díky své délce a jednoduchým tvarům působí i3 dost futuristicky. Tomu dopomáhají i krásná kola s tenkými pneumatikami. Chytře vyřešený interiér nabízí čtyři místa k sezení. Nastupování do zadní řady je extrémně jednoduché díky dveřím, které se otevírají opačně.
Jakmile usednete do i3, okamžitě pocítíte typické znaky německé automobilky. Skvělá pozice řidiče, úžasný výhled a plno kontrolek. Ty jsou nejvíce nápomocny hlavně při rušném městském provozu, ve kterém tento elektromobil vyniká. Překvapivě na klikatých cestách se auto tváří sebejistě a jeho přesné řízení dodává řidiči sebevědomí. Výkon elektromotoru je ve většině situací naprosto dostačující.
Elektromobil i3 je nejdostupnější z řady „i“, do které patří ještě BMW i8. Nicméně s cenovkou přes 900 000 Kč není nějak zvlášť levnou záležitostí. Zatímco i8 nabízí styl supersportu s vyklápěcími dveřmi, model i3 se raději soustředí na snížení nákladů a efektivitu. Jsou to v podstatě dva rozdílné vozy, které sdílejí technologii a mají podobný cíl.
BMW nabízí čtyři varianty i3
Zatímco první i3 vyšla v roce 2014, za těch pár let prošla pár aktualizacemi do podoby, kterou známe nyní. Přibyla spousta nových funkcí včetně větší baterie s lepší energetickou hustotou, díky které auto dokáže jezdit delší vzdálenosti. V nabídce jsou momentálně čtyři různé varianty, čímž BMW dává budoucím majitelům dostatek prostoru na výběr. Mají buď čistě elektrickou verzi nebo takzvaný REx (Range Extender = zvýšení dojezdu), který disponuje navíc zážehovým dvouválcem. Ten neslouží pro pohon, ale čistě na dobíjení akumulátoru.
Vyplatí se plně elektrická i3 nebo verze REx?
K dispozici jsou dva druhy pohonu. Pokud chcete čistě elektrický pohon, dostanete elektromotor o výkonu 125 kW. Ten je připojen v zadní části vozu společně se samočinnou bezstupňovou převodovkou a Li-Ion baterií. V případě volby REx je navíc zážehový dvouválec, který nabídne 28 kW. Ten je umístěn vedle elektromotoru. Co je důležité zmínit, tak samotný spalovací motor neslouží pro pohon vozu. Pouze dobíjí baterii a tím zvyšuje dojezd.
Se svým silným elektromotorem a váhou pouhých 1270 kilogramů je BMW i3 nečekaně rychlé. Díky instantnímu nástupu točivého momentu je akcelerace velmi prudká a v základní verzi dáte stovku za 7,2 sekundy. Ve variantě REx se zrychlení prodlouží na 7,9 sekund, nicméně takový rozdíl jen těžko ve výsledku poznáte.
Unikátní design slaví úspěchy
BMW i3 se již od začátku designovalo jako čistý elektromobil, čímž vede nad některými svými soupeři. Mezi ně patří například Hyundai Ioniq Electric, který vycházel z Plug-In Hybrid verze. Spoustu znaků sdílí s konceptem BMW Coupe, který se představil veřejnosti v roce 2012. Bavorský elektromobil vypadá více jako menší MPV než rodinný hatchback, nicméně my bychom jej rádi řadili do své vlastní kategorie. Krom karbonu a hliníku je dost zastoupeným materiálem i plast, který najdeme hlavně po stranách.
Propracovaný interiér BMW i3 vás bude bavit
Futuristické prvky nejsou jen na první pohled u exteriéru, ale i v prostorném interiéru. Přístup do něj je velmi jednoduchý díky opačně otevírajícím se dveřím a chybějícímu B sloupku. Jakmile do vozu vstoupíte, můžete si užívat chytře využitý prostor a perfektní zpracování, které je BMW tak vlastní. Skvělý výhled budete mít zaručeně ze sedadla řidiče. Ihned uvidíte pár větších obrazovek pro funkci infotainment systému. Tyto jednotky ukazují všechny potřebné informace, od aktuální rychlosti po navigaci, iDrive a další.
U elektromobilů se stalo zvykem, že nabízí vždy tu největší smršť technologických novinek. Od desítek senzorů pro bezpečnou jízdu po autopilota. Pokud jste toto čekali i u BMW i3, budeme vás muset zklamat. Auto nabízí stejnou úroveň konektivity jako jiné modely německé značky. Určitě však netvrdíme, že je to na škodu. Propracovaná a léty vyzkoušená navigace, Bluetooth aplikace s integrací na sociální sítě a další jsou vítanými společníky na cestách. Mimo základní výbavu lze objednat vylepšený systém zvuku s většími dispeji a dalšími funkcemi.
BMW na nové elektrické platformě pracovali opravdu tvrdě a tak garantují stejnou bezpečnost jako u ostatních modelů. Kombinace karbonových vláken s plasty tvoří tvrdou strukturu, které napomáhá šest airbagů a bezpečnostní systém. Navíc si můžete připlatit za spoustu dalších bezpečnostních prvků díky široké nabídce. Doporučujeme přikoupit Driving Assistant Plus, který snoubí veškeré nejdůležitější funkce. Pořídíte jej za 26 182 Kč.
Je BMW i3 praktické?
Co jsme zmiňovali několikrát, tak i3 je velmi prostorný vůz. Z venčí se jedná o poměrně malé auto a tak byste nečekali, kolik volného místa v něm najdete. Necítíte se namačkaní jako sardinky a místa na nohy je také dostatek. To je z části způsobeno vyšší pozicí při sezení, než jsme u klasických MPV zvyklí.
Nejvíce prostoru má řidič s pasažérem. Libovolné nastavení volantu a sedadla zaručí, že se při dlouhých cestách nebudete cítit nepříjemně a nemusíte tak často stavět na parkovištích, abyste se protáhli. Uvnitř je poměrně velké množství odkládacích prostorů, například ve středovém panelu nebo síťkách ze zadní části sedadla. Přihrádka u spolujezdce je také prostorná.
Kufr postačí na větší nákupy
Co bychom lehce vytknuli je příliš vysoká podlaha kufru. Je to daň za umístění elektromotoru v zadní části, což musíme respektovat. Na druhou stranu se těžší věci dávají do zavazadlového prostoru velmi snadno díky absenci zbytečných překážek jako je guma na softclose. Klasický objem kufru činí 260 litrů, při sklopených sedačkách až 1100 litrů.
Jaká je BMW i3 cena v Česku?
BMW i3 ceník začíná na částce 954 200 Kč. Druhou elektrickou verzi s téměř dvakrát vyšším dojezdem koupíte jen o pár tisíc dráž. U té se základní cena pohybuje od 989 300 Kč. Jestli se vám zalíbila varianta REx, cena se vyšplhá přes milion korun. Veškeré ceny jsme vám přehledně uvedli v tabulce. Pokud byste se chtěli podívat na kompletní ceník s dodatečnou výbavou, jsou k dispozici na oficiálních stránkách automobilky BMW.
Model | Motor | Výkon | Dojezd | Cena |
---|---|---|---|---|
i3 | Elektro | 125 kW | 160 km | 954 200 Kč |
i3 94Ah | Elektro | 125 kW | 245 km | 989 300 Kč |
i3 (REX) | Elektro + spalovací | 125 kW | 300 km | 1 079 000 Kč |
i3 94Ah (REX) | Elektro + spalovací | 125 kW | 370 km | 1 112 800 Kč |
Uvažujete o koupi bavorského elektromobilu?
Zdroje: bmwblog.com, bmw.cz, autocar.co.uk